Peminat Setia

Rabu, 6 Jun 2007

Kuman Pada Bulu Kucing Boleh Sebabkan Keguguran, Janin Cacat

SOALAN:
SAYA seorang peminat kucing dan ada memelihara seekor anak kucing di rumah. Setiap hari saya akan menguruskan perihal makan minum dan pembuangan najis kucing itu.

Saya juga gemar bermain dengan kucing saya. Memandangkan saya baru mendirikan rumah tangga, ada kenalan mengingatkan saya untuk tidak terlalu menyentuh kucing kerana kuman pada bulu dan najis kucing boleh menyebabkan kemandulan. Adakah kenyataan ini benar?

Tijah,
Kuala Lumpur

JAWAPAN:
TIDAK salah memelihara kucing kerana apa yang lebih penting adalah menjaga kebersihan anda. Amalan mencuci tangan dengan bersih amat penting, terutama sebelum makan ataupun setelah melakukan aktiviti luar.

Kucing boleh menjadi pembawa kuman toxoplasma yang berpotensi menjangkiti manusia dan menyebabkan penyakit toxoplasmosis. Ini juga boleh menyebabkan kecacatan pada janin yang dikandung. Ia boleh menyebabkan keguguran, bukannya kemandulan.

Kuman ini ada dalam najis kucing dan berpindah kepada manusia melalui sentuhan sebelum masuk ke dalam sistem penghadaman manusia serta menjangkitinya. Sama ada ia kucing anda atau kucing rakan anda, pemindahan kuman boleh berlaku terutama jika kebersihan tidak dijaga.

Dalam erti kata lain, mereka yang tidak memelihara kucing juga boleh dijangkiti kuman ini jika tidak menjaga kebersihan.

Dipetik dari;
http://www.hmetro.com.my/

Tiada ulasan: