Peminat Setia

Jumaat, 8 Jun 2007

Isteri Lambat Terangsang

SOALAN:
ISTERI saya berusia 25 tahun. Kami berkahwin sejak dua tahun lalu dan dikurniakan seorang anak. Tetapi selepas bersalin, isteri saya kurang mengeluarkan cecair pelincir ketika bersama.

Ini menyebabkan rangsangan memakan masa lama dan biasanya terpaksa menggunakan gel. Sebelum berkahwin, dengan sedikit sentuhan sahaja cecair sudah banyak keluar.

Bagaimanakah cara mengatasinya dan adakah ubat-ubatan yang boleh diambil?


Heman,
Johor Bahru, Johor

JAWAPAN:
RANGSANGAN seksual bagi wanita adalah suatu yang kompleks. Ia tidak berlaku secara stereotaip setiap masa. Ada kalanya ia mengambil masa sekejap sahaja melalui perbualan mesra manakala pada masa lain, ia sukar dikecapi meskipun foreplay sudah berlangsung dengan lama.

Kesediaan wanita untuk hubungan seksual dapat dikesan melalui cecair pelincir yang keluar sewaktu wanita mengalami rangsangan seksual. Cecair ini dihasilkan sepasang kelenjar (kelenjar Bartholin) yang ada pada kanan dan kiri kawasan bibir kemaluan berhampiran bukaan faraj. Tanpa rangsangan seksual, wanita lazimnya berasa kering menyebabkan rasa tidak selesa, sakit, pedih dan tidak mengalami kepuasan seks. Mengatasi masalah ini lebih memerlukan teknik psikologi, kesabaran atau mungkin kelainan dalam teknik dapat menimbulkan minat isteri anda semula.

Amat penting agar nikmat ini turut dirasai isteri. Anda lebih memahami keadaan isteri anda. Kepenatan, kebimbangan akan kemungkinan hamil lagi, merajuk, apa sahaja yang mungkin menyebabkan isteri secara tidak langsung kurang berminat sehingga mengadakan hubungan seks hanya atas kehendak sebelah pihak sahaja.

Berbincanglah bersama untuk mencari punca dan penyelesaiannya. Ubat-ubatan tidak membantu isteri mengeluarkan cecair pelincir ini dengan sendirinya.

Perbincangan bersama doktor anda juga mungkin dapat mengesan punca. Selain pengambilan ubat-ubatan tertentu yang menyebabkan kurang nafsu, dia mungkin boleh bertukar kepada ubat-ubatan lain atau terus menghentikannya.


Dipetik dari;
http://www.hmetro.com.my/

Tiada ulasan: